چراغ تونلی چیست


چراغ تونلی چیست؟

چراغ تونلی چیست نوعی چراغ ساخته شده از آلیاژهای آلومینیومی دارای مقاومت نسبتاً بالا و همانطور که از نامشان مشخص است. برای روشن کردن فضای تونل‌ها و محیط‌های شبیه آن استفاده می‌شوند. این مدل چراغ در واقع بیشتر در مکان‌ها و گذرگاه‌هایی که نیاز به نور کمی دارد نصب می‌شود. به طور کلی، چراغ‌های تونلی در تونل‌ها، معادن مختلف، موتورخانه‌ها، چاله‌های آسانسور و… نصب و استفاده می‌شوند. طراحی چراغ‌های تونلی به گونه‌ای است که نوری متقارن را در محیط به وجود می‌آورند در نتیجه چشم‌ها به مرور زمان خسته نمی‌شود و افراد به راحتی می‌توانند در این مکان‌ها کار کنند. از دیگر ویژگی‌های مهم آنها کاهش چشمگیر مصرف انرژی است همچنین راندمان و بازدهی این نوع را بسیار زیاد است و طول عمر بالایی نیز دارد.

ویژگی دیگر چراغ‌های تونلی این است که درجه حفاظت بالایی دارد. و از آنجا که در بسیاری از سایت‌های صنعتی احتمال انفجار، رطوبت، گرم و سرد شدن هوا و… وجود دارد، می‌توان از ایمن بودن آنها اطمینان داشت. در این چراغ‌ها می‌توان یک واشر بین کفی آلومینیومی و شیشه برای افزایش مقاومت در مقابل آب و رطوبت قرارداد، سپس می‌توانند در محیط‌های مرطوب نیز کار کنند. با توجه به فضایی که این چراغ‌ها در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دو نوع ضد انفجار و معمولی در بازار موجود هستند. شما کاربران عزیز اگر قصد خرید انواع چراغ تونلی را دارید و می‌خواهید با این محصولات بیشتر آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

ساختمان بدنه چراغ‌های تونلی:

با توجه به اینکه این چراغ‌ها لازم است ساعت‌های طولانی بدون خاموش شدن روشن بمانند. جنس بدنه آنها از آلومینیوم و پلاستیک است زیرا فلز آلومینیوم در برابر حرارت بالا مقاوم است. طراحی آنها معمولاً بیضی شکل است. در این چراغ‌ها از یک حفاظ حبابی از جنس نسوز و نشکن یا پلی کربنات برای لامپ و از یک گارد فلزی برای حفاظت از حباب استفاده می‌شود. از آنجا که کاور چراغ تونلی از جنس شیشه شفاف از تا بتواند نور را به خوبی از خود عبور دهد لازم است. تا با یک توری فلزی آن را بپوشانیم. این کار سلامت چراغ را تا حد زیادی تضمین می‌کند و احتمال آسیب دیدن آن را کاهش می‌دهد. حفاظ شیشه‌ای این چراغ‌ها به راحتی باز می‌شود تا نگهداری از آنها آسان باشد.

چراغ تونلی سرپیچ دار چیست؟

این نوع از چراغ تونلی دارای سرپیچ سرامیکی E27 یا سرپیچ معمولی است که مقاومت نسبتاً بالایی در برابر حرارت تولید شده توسط لامپ دارد. در این چراغ‌ها، لامپ ۱۰۰ وات رشته‌ای یا لامپ کم مصرف با توان ۶۰ وات تعبیه می‌گردد. بدنه و رینگ حباب این مدل چراغ‌ها از جنس آلومینیوم دایکاست که با رنگ پودری الکتوراستاتیک، رنگ شده است. از دیگر ویژگی‌های چراغ تونلی سرپیچ دار این است که حباب به کار رفته در طراحی و ساخت این مدل چراغ، می‌تواند از جنس پلی کربنات یا شیشه باشد و معمولاً نواری سیلیکونی برای آب بندی بین حباب و بدنه نیز در آن تعبیه می‌گردد.

چراغ تونلی ال ای دی چیست؟

این مدل چراغ تونلی به جای سرپیچ، ماژول ال ای دی دارند. و نوردهی بسیار بیشتری دارند. جنس بدنه و رینگ خوب مانند مدل سر پیچ دار است و در صورت استفاده از این چراغ‌ها لازم است که مسائل امنیتی و حفاظتی زیادی را رعایت کرد. این چراغ‌ها باید حتماً ضد ضربه باشند. چون وسایل نقلیه به هنگام عبور، لرزش‌هایی را به دیواره چراغ‌های تونل منتقل می‌کنند. چراغ‌های تونلی ال ای دی مزایایی مانند طول عمر بیشتر، صرفه جویی در مصرف انرژی، عدم وجود اشعه فرابنفش، بازدهی نسبتاً بالا و سازگاری با محیط زیست دارند. که از هر لحاظ بهتر از انواع دیگر هستند.

چراغ تونلی آسانسور چیست؟

آسانسورها از لحاظ ایمنی مکان‌هایی بسته و به طور معمول کم نور هستند. و لازم است تا روشنایی مناسب داخل چاه آسانسور تامین شود. به منظور کنترل چراغ تونلی داخل چاه آسانسور، یک کلید تبدیل در موتورخانه و کلید دیگر در پایین‌ترین طبقه و در جای مطمئنی به دور از دسترس عموم مردم، قرار می‌گیرد. چراغ تونلی آسانسور لازم است حداقل روشنایی ۵۰ لوکس داشته باشد و در فاصله نیم متری از کف و سقف چاله نصب شود. تغذیه روشنایی آسانسور، حتماً باید از تغذیه موتورخانه آسانسور جدا باشد. تا در هنگام بروز حادثه و قطع برق موتورخانه، فضای داخل آسانسور روشن بماند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سرپیچ لامپ

چراغ تونلی الکتروپروتون چیست؟

چراغ تونلی الکتروپروتون از جدیدترین نوع چراغ تونلی محسوب می‌شود که با استفاده از به روزترین فناوری‌ها و مواد اولیه با کیفیت بالا، ساخته شده است. از این چراغ در انباری، پشت بام منازل، سرویس‌های بهداشتی، دیوار باغ، راه پله و… استفاده می‌شود. تغذیه این چراغ با ۲۲۰ ولت، یعنی همان برق شهری انجام می‌شود.

چراغ تونلی گرد:

امروزه استفاده از چراغ تونلی گرد با حباب‌های شیشه‌ای جایگزین لامپهای روشنایی سابق در همه بخش‌های اداری، تجاری، خانگی، خیابانی، صنعتی و… شده است. استفاده از این چراغ‌ها باعث صرفه جویی از لحاظ اقتصادی می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های مهم آنها می‌توان بازدهی بالا، طول عمر زیاد، استحکام مکانیکی و مقاوم بودن در برابر ضربه، تولید نور مناسب، امکان کنترل پذیری برای نورپردازی متمرکز و موضعی و… را نام برد. همچنین این چراغ‌ها، حساسیت نسبتاً کمی به نوسانات و تغییرات ولتاژ و به دلیل نداشتن جیوه، سرب و گازهای شیمیایی در ساختار خود کاملاً سازگار با محیط زیست هستند. این چراغ‌ها می‌توانند با ولتاژ دی سی و مصرف بسیار کم انرژی نیز کار کنند. و خود را با سیستم‌های خورشیدی سازگار سازند که این مسئله باعث می‌شود. نوری پاک و بدون پرتوهای مادون قرمز و ماورای بنفش از خود ساطع کنند.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .