چراغ تونلی آسانسور چیست؟


چراغ تونلی آسانسور چیست؟

چراغ تونلی آسانسور چیست؟ آسانسورها از لحاظ ایمنی مکان‌ هایی بسته و به طور معمول کم نور هستند و لازم است تا روشنایی مناسب داخل چاه آسانسور تامین شود. به منظور کنترل چراغ تونلی داخل چاه آسانسور، یک کلید تبدیل در موتورخانه و کلید دیگر در پایین‌ ترین طبقه و در جای مطمئنی به دور از دسترس عموم مردم، قرار می‌گیرد. چراغ تونلی آسانسور لازم است حداقل روشنایی ۵۰ لوکس داشته باشد و در فاصله نیم متری از کف و سقف چاله نصب شود. تغذیه روشنایی آسانسور، حتماً باید از تغذیه موتورخانه آسانسور جدا باشد تا در هنگام بروز حادثه و قطع برق موتورخانه، فضای داخل آسانسور روشن بماند.

چراغ‌ های تونلی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  1.  تولید نور متقارن
  2. طول عمر بالا و به‌صرفه
  3. مصرف انرژی کم
  4. بازدهی و راندمان بالای این چراغ‌ها
  5. استفاده از فلز آلومینیوم در ساخت آن‌ها
  6. دارای روکش پلاستیکی پلی کربنات
  7. مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت
  8. مقاوم در برابر فشارهای احتمالی محیطی
  9. عدم تولید اشعه‌های مضر مانند مادون‌قرمز و اشعه فرابنفش

طریقه نصب چراغ تونلی آسانسور چگونه است؟

چراغ تونلی آسانسور چیست؟ برای آشنایی با روش نصب چراغ تونلی آسانسور، باید ابتدا مشخص کنیم که چراغ‌ های نصب شده برای طبقه همکف برق خود را از کجا تامین می‌ کنند. به همین منظور سرویسکاران توصیه می‌ کنند که نصب چراغ تونلی آسانسور را بر اساس مراحل زیر انجام دهید.

  • دسته بندی هر گروه از چراغ‌ها را در یک دسته سرخط 
  • اتصال هر سرخط به یکی از فیوزهای تابلوی مشاعات 
  • قرار دادن چراغ‌های درون پارکینگ و حیاط در یک سرخط، دقت کنید که چراغ‌های یک سرخط نباید بیشتر از 12 عدد باشند، در غیر این صورت باید در دو سرخط تقسیم شوند
  • قرار دادن چراغ‌های داخل انباری در یک سرخط 
  • اتصال چراغ تونلی آسانسور به یکی از فیوزهای تابلو قدرت مختص آسانسور 
  • قرار دادن چراغ‌های سقفی و چراغ‌های اضطراری در یک سرخط

نکاتی در مورد چراغ تونلی:

  • قطع کلید سه فاز نباید باعث قطع شدن چراغ تونلی داخل چاهک آسانسور و چراغ موتورخانه گردد و سر خط روشنایی آن ها بایستی از هم جدا باشد.
  • وجود حداقل یک پریز برق در موتورخانه آسانسور الزامی است.
  •  برای تمام روشنایی ها در چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه باید از ۳ رشته سیم نمره ۱٫۵ استفاده کنید.
  •  استفاده از چراغ تونلی آسانسور برای روشنایی چاهک و یا موتورخانه الزامی است.

ساختار چراغ تونلی آسانسور:

چراغ تونلی دارای ساختاری متفاوت نسبت به گذشته است، البته این تفاوت بسیار جزئی است. در گذشته برای روشن کردن این چراغ از کلید تبدیل استفاده می‌کردند. امروزه برای روشن کردن این چراغ از یک کلید یک پل استفاده می‌شود. این کلید در اتاقک موتورخانه قرار دارد و تعمیرکاران و سرویسکاران آسانسور به راحتی به آن دسترسی دارند. به همین علت تعمیرکار و سرویسکار آسانسور مجبور نیستند که برای خاموش و روشن کردن این چراغ به بالای پشت بام مراجعه کنند.

چراغ تونلی آسانسور برای راه پله‌ها در سقف هر پاگرد از راه پله‌ها نصب می‌ شود، روشن شدن این چراغ‌ها با استفاده از شستی و رله زماندار امکان پذیر است. باکس رله زماندار و شستی آسانسور مرغوب در قسمت ورودی راه پله نصب می‌شود. چراغ نیز در سقف پاگرد پله‌ها نصب می‌شود. همچنین برای هر طبقه ساختمان در بخش پاگرد آن نیز یک چراغ اضطراری برای زمان قطعی برق متصل می‌شود.

توان مصرفی (Power Output):

اولین موردی که باید در خرید چراغ های تونلی به آن دقت داشته باشید مصرف برق توسط چراغ ها محسوب می گردد. میزان توان مصرفی تعیین کننده میزان روشنایی آنهاست که رابطه مستقیم وجود دارد.

درجه روشنایی (Brightness):

وقتی وارد تونل تاریک می شوید چشمان شما برای تطبیق پیدا کردن نیاز به زمان دارند که پس از صرف مدتی مشخص رفع می شود به این حالت تأخیر سازش پذیر می گویند. در صورتی که به درجه روشنایی و قابلیت نصب لامپ های ال ای دی دقت نکنید به هیچ وجه فضای خوبی شکل نخواهد گرفت و بنابراین برخی از بخش های تونل تاریک خواهند ماند و یک نقطه تاریکی تونلی شکل خواهد گرفت. با این حال میزان روشنایی چراغ تونلی در بخش ورودی تونل بستگی به اینکه عوامل مختلف مثل میزان نور محیط بیرون، میزان رانندگی پرسرعت خودروها و نوعی از میدان دید که هنگام ورود به تونل خواهید داشت.

همسانی و یکسان سازی (Uniformity):

وقتی صحبت از نورپردازی تونل می شود همسانی و یکسان سازی محتوا دشوار است چون باید نور یکسان و یکنواخت را به محیط اطراف بدهد. از طرفی نرخ وقوع تصادف را کاهش می دهد. درواقع این کار با روشن سازی همگن و ساخت چراغ های مناسب و پرکاربرد می گذاریم. چراغ های تونلی در این موارد بهترین گزینه است.

بیشتر  بخوانید: ساختار چراغ های تونلی

چراغ تونلی آسانسور چه مزایایی دارد؟

چراغ تونلی آسانسور مزایای بسیار زیادی دارد، از جمله مزایای چراغ تونلی آسانسور می‌توان به کاهش مصرف انرژی، راندمان بالا و طول عمر بالا اشاره کرد. چراغ تونلی آسانسور دارای درجه حفاظت و ایمنی بالایی به ویژه در هنگام سرما و گرمای زیاد و حتی انفجار دارد. وجود یک واشر بین کفی آلومینیومی و شیشه جهت مقاومت در برابر رطوبت و آب، امکان استفاده از چراغ تونلی آسانسور در محیط‌های مرطوب را نیز فراهم می‌نماید. چراغ تونلی به دو صورت معمولی و ضد انفجار در بازار موجود است که شما باید نسبت به محل مورد استفاده یک نوع را انتخاب کنید.

ساختمان بدنه چراغ تونلی چگونه است؟

بدنه این چراغ از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده است. زیرا باید به صورت طولانی مدت روشن بماند. شکل ظاهری چراغ تونلی به صورت بیضی است. این چراغ مجهز به یک حفاظ حبابی نسوز و نشکن یا پلی کربنات برای نگهداری از لامپ وجود دارد. همچنین یک گارد فلزی برای حفاظت از حباب نیز در آن تعبیه شده است. برای عبور دادن نور به راحتی جنس لامپ از جنس شیشه شفاف است. جهت پیشگیری از آسیب به این شیشه از یک توری فلزی استفاده می‌کنند.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .