انواع و کاربرد لامپ هالوژنی


انواع لامپ‌های هالوژن

انواع و کاربرد لامپ هالوژنی انواع کلی لامپ‌های هالوژن از نظر تکنولوژی به سه دسته تقسیم می‌شود. لامپ‌های هالوژن ال ای دی و لامپ‌های هالوژن سی او بی و لامپ‌های هالوژن اس ام دی انواع این لامپ هستند. با هریک بیشتر آشنا شویم:

لامپ هالوژن ال ای دی LED چیست؟

لامپ هالوژن‌ ال ای دی از دیودهای نورافشان تشکیل شده است. این دیودها کنار هم قرار دارند و وقتی جریان الکتریکی به آنها می‌رسد نور تولید می‌کنند. هر چه تعداد دیودهای لامپ‌های هالوژن ال ای دی بیشتر باشند، نور بیشتری تولید می‌شود، در واقع تعداد ال ای دی ها در لامپ هالوژن ال ای دی روی نوردهی لامپ تاثیر می‌گذارد.

لامپ‌های هالوژن ال ای دی برق چندانی مصرف نمی‌کنند و با این حال نور مناسب و کافی تولید می‌کنند. به دلیل همین مصرف ناچیز و تولید نور باکیفیت، لامپ هالوژن ال ای دی در ساختمان‌های مسکونی و مغازه‌ها و همچنین برای دکوراسیون بسیار مناسب است.

لامپ هالوژن ال ای دی سقفی لامپ‌ هالوژن سقفی پر نور و لامپ‌ هالوژن سقفی کم مصرف است که در عین حال اشعه‌های مضری مثل مادون قرمز و فرابنفش هم ایجاد نمی‌کند و گرمای کمی تولید می‌کند. بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای روشنایی خانه و دکوراسیون پرنور است.

لامپ‌های هالوژن سی او بی COB چیست؟

لامپ‌های هالوژن سی او بی هم مانند لامپ‌های هالوژن ال ای دی پرنور است و در دکوراسیون هم برای تزئین استفاده می شوند. لامپ‌های هالوژن سی او بی چیپ‌های الکترونیکی دارد که روی برد نصب شده‌اند و نقطه‌ای نورانی نمایش می‌دهند. عمر لامپ‌های هالوژن سی او بی بالا است و انرژی کمی هم مصرف می‌کنند. بنابراین از بهترین گزینه‌ها برای لامپ‌های هالوژن سقفی توکار و لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف است.

لامپ‌های هالوژن اس ام دی SMD چیست؟

لامپ‌های هالوژن اس ام دی بر اساس تکنولوژی به همین نام ساخته شده است. این مدل از لامپ هالوژن چند چیپ ال ای دی دارند که با سیمی نازک به هم وصل شده‌اند. مانند لامپ هالوژن ال ای دی و لامپ هالوژن سی او بی این مدل نیز گرمای کمتر و نور بیشتری ایجاد می‌کند. لامپ هالوژنی اس ام دی را به دلیل زیبایی و مقرون به صرفه بودن برای ساخت تجهیزات نورپردازی استفاده می‌کنند.

انواع لامپ هالوژن را کجا استفاده کنیم؟

برای استفاده از لامپ‌های هالوژن هیچ محدودیتی وجود ندارد. مصرف کم انرژی و نور مناسب باعث شده این لامپ به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در خانه استفاده شود. به جز انواع معمولی لامپ‌های هالوژن، لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های هالوژن سقفی توکار مربع برای دکوراسیون استفاده می شوند. لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف دست طراح را باز می‌گذارد و به او اجازه می‌دهد فضاهای مختلفی را به انواع لامپ هالوژن ال ای دی سقفی اختصاص دهد.

جواهر فروشی‌ها

استفاده از انواع لامپ‌های هالوژن مثل لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های‌ هالوژن سقفی بزرگ نوری زیبا روی جواهرات منعکس می‌کنند و این نور به کمک آینه‌های موجود در مغازه موجب درخشش و زیبایی بیشتر جواهرا مغازه می‌شود.

انواع فروشگاه‌ها

انواع و کاربرد لامپ هالوژنی استفاده از لامپ‌های هالوژن در انواع دیگر فروشگاه‌ها هم مناسب است. لامپ‌های هالوژن سقفی کم مصرف دست فروشنده را در تعداد لامپ باز می‌گذارد و لامپ‌های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌های هالوژن‌های سقفی پر نور به بهتر دیده شدن محصولات و اجناس کمک می‌کند که همین مشتری را به گشت‌وگذار بیشتر در مغازه و خرید ترغیب می‌کند.

مزایا و معایب لامپ هالوژن

لامپ‌های هالوژن هم مانند هر محصول دیگری مزایا و معایبی دارد که جمع‌بندی این مزایا و معایب تصمیم‌گیری درمورد استفاده کردن یا نکردن از آن‌ها را راحت می‌کند.

مزایای لامپ هالوژن

  • کیفیت نور

انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیر رنگی کیفیت خوبی دارند و نور را یکنواخت پخش می‌کنند. همین باعث می‌شود گزینه‌ای محبوب برای استفاده در منزل و محیط کار باشند.

  • ابعاد کوچک

ابعاد کوچک لامپ‌های هالوژن باعث کاربردهای منحصربه‌فرد این نوع لامپ می‌شوند. یکی از کاربردهای لامپ‌های هالوژن در پروژکتور است.

  • امکان کم‌کردن نور با لامپ هالوژن

انواع و کاربرد لامپ هالوژنی اگر دوست دارید درجه‌ی نور را تنظیم کنید و نور را با خاموش یا روشن کردن لامپ کم یا زیاد نکنید، لامپ‌های هالوژن‌ بهترین گزینه برای شما است. انواع لامپ‌های هالوژن رنگی و غیررنگی و لامپ‌های هالوژن‌ سقفی به شما اجازه کاهش نور را می‌دهند.

  • هزینه‌ی کم

لامپ‌های هالوژن‌ سقفی کم مصرف که انواع غیرسقفی هم دارد، با این مصرف کم بسیار مقرون به صرفه است و هزینه‌های برق شما را کنترل می‌کند.

 

معایب این لامپ

  • اجزای پنهان

از آنجا که اجزای لامپ‌های هالوژن‌ در محفظه‌ای قرار دارند و دیده نمی‌شوند، حس و حال قدیمی لامپ‌ها را از بین می‌برند و نمی‌توان دید درون لامپ چه خبر است.

  • حساسیت لامپ هالوژن‌

انواع این لامپ سوزنی و غیر سوزنی و پایه سوزنی به روغن روی سطحشان حساس هستند که این در نهایت عمر لامپ را کاهش می‌دهد.

  • گاز سمی لامپ‌های هالوژن سقفی

یکی دیگر از معایب این نوع لامپ‌ها گاز سمی هالوژن در آنها است. اگر این لامپ‌ها بشکنند نباید به آن‌ها دست زد.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .