لامپ کم مصرف چیست


لامپ کم مصرف چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ در حال حاضر این پرسش در حوزه روشنایی بسیار زیاد مطرح می شود زیرا لامپ های کم مصرف مکانیزم متفاوت تری نسبت به سایر لامپ های موجود در بازار دارند.

امروزه نیاز به ایجاد روشنایی مصنوعی، یکی از خواسته های طبیعی بشر است. لامپ ها در نورپردازی های شهری و داخلی بسیار پراهمیت هستند. امروزه لامپ ال ای دی و اس ام دی (SMD)، لامپ کم مصرف و سی او بی (COB) بسیار پرطرفدار هستند. این لامپ ها علاوه بر ایجاد نور، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کنند.

لامپ کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده چیست؟

لامپ کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده، نوعی از انواع لامپ فلورسنت به شمار می آید که تکنولوژی آن، تخلیه الکتریکی گازی است. این لامپ با کیفیت و بازده بالا تولید می شود.

این نوع محصول روشنایی با تحت تأثیر قرار دادن بخار جیوه موجود در گاز آرگون، باعث ایجاد پلاسمایی می شود که از خود پرتو فرابنفش تولید می کند. این پرتو سپس توسط ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می شود.

لامپ های کم مصرف به علت ابعاد کوچکی که دارند، لامپ فلورسنت فشرده نیز نام گذاری می شوند. همچنین به علت کوچک بودن ابعاد، جایگزین انواع دیگر لامپ های رشته ای معمولی شده اند. البته لامپ ال ای دی، لامپ SMD و COB امروزه به علت معایب کمتری که دارند، طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

ساختار لامپ کم مصرف چگونه است؟

لامپ کم مصرف از قطعات مختلفی تشکیل شده است:

  • اتصال دهنده به سوکت برق
  • الکترود
  • مدار ترنسفورمر
  • لوله های شیشه ای با روکش فسفر داخلی

لامپ کم مصرف چگونه کار می کند؟

پس از آنکه دانستیم لامپ کم مصرف چیست درخصوص نحوه کارکرد آن نیز توضیح می دهیم. لوله شیشه ای و حباب لامپ کم مصرف با گاز جیوه پر شده است و هنگامی که لامپ روشن می شود، جریان برق از بالاست الکترونیکی عبور می کند. این امر سبب می شود تا بخار جیوه درون لوله تحریک شود و نوری در محدوده فرابنفش تولید کند.

پوشش فسفری این لامپ ها که داخل حباب را پوشانده است، سبب می شود تا نور فرابنفش به نور در محدوده مرئی تبدیل شود.

داخل لوله لامپ های کم مصرف، چوک های الکترونیکی قرار گرفته اند که وظیفه انتقال جریان برق به گاز داخل لوله را برعهده دارند. لامپ های کم مصرف از یک برد الکترونیکی کوچک، یکسوکننده ها، خازن های صافی و معمولاً دو عدد کلید ترانزیستوری تشکیل شده اند.

انواع لامپ کم مصرف

لامپ های کم مصرف در دو نوع مختلف به بازار عرضه می شوند:

  1. لامپ کم مصرف فلورسنت فشرده
  2. لامپ کم مصرف با تکنولوژی ال ای دی

در این مقاله به توضیح و معرفی لامپ کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) پرداختیم. لامپ هایی که با تکنولوژی ال ای دی به بازار عرضه می شوند، مصرف انرژی بسیار کمی دارند. به همین دلیل به آن ها لامپ کم مصرف LED نیز گفته می شود.

لامپ های کم مصرف CFL از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته لامپ کم مصرف پیچی، حبابی، طرح گل و … تقسیم می شوند.

ویژگی های لامپ کم مصرف

در ادامه موضوع لامپ کم مصرف چیست باید بگوییم این لامپ ها دارای ویژگی های مختلفی هستند و براساس المان های گوناگونی با سایر لامپ ها مقایسه می شوند. در ادامه به برخی از ویژگی های مهم لامپ کم مصرف اشاره خواهیم کرد:

نور یکنواخت و بدون لرزش

به علت کارکرد مدارهای الکترونیکی در فرکانس بالا، نور تولیدی لامپ کم مصرف از کیفیت بسیار بالایی نسبت به لامپ های معمولی برخوردار است و تقریباً نوری یکنواخت و بدون لرزش ایجاد می کند.

حذف اثر استربوسکوپی

با استفاده از لامپ های کم مصرف، می توان اثر استربوسکوپی را حذف کرد و محیطی مطمئن و ایمن را برای کاربر فراهم نمود.

بهره نوری

هر چه بهره نوری در لامپ ها بیشتر باشد، مصرف انرژی کمتر و به دنبال آن هزینه ها کاهش می یابد. بهره نوری یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات، ۶۰ لومن بر وات و بهره نوری یک لامپ رشته ای، ۱۲ لومن بر وات است.

میزان شار نوری

این نوع لامپ در مقایسه با لامپ های رشته ای، میزان نور بیشتری دارد. به عنوان مثال، شار نوری یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات، ۱۲۰۰ لومن است. درحالیکه شار نوری یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات نیز، ۱۲۰۰ لومن است.

جایگزین آسان

دو نوع ۲۰ وات و ۱۱ وات این لامپ را می توان به سادگی و بدون نیاز به تعمیرات، جایگزین لامپ های رشته ای ۱۰۰ وات و ۶۰ وات کرد. با این جایگزینی، نه تنها از میزان روشنایی کاسته نمی شود، بلکه ۸۰% نیز در مصرف انرژی صرفه جویی می گردد.

عدم ایجاد حرارت های مزاحم

شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که گرمای لامپ کم مصرف چقدر است؟ در لامپ های رشته ای، ۹۵% از توان ورودی به گرما تبدیل می شود. و افزایش دمای محیط کاملاً آشکار است. اما در لامپ کم مصرف، تولید حرارت به کمترین حد خود می رسد و همین ویژگی باعث کاهش هزینه های تهویه می شود.

توان مصرفی

توان مصرفی این لامپ نسبت به لامپ رشته ای بسیار کمتر است. بدین معنی که مصرف انرژی یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات، معادل ۵ عدد لامپ کم مصرف ۲۰ وات است. این لامپ ها از ۵ وات تا ۲۵۰ وات تولید می شوند.

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .