چراغ‌ های تونلی چه ویژگی هایی دارند

چراغ‌ های تونلی چه ویژگی هایی دارند

چراغ‌ های تونلی چه ویژگی هایی دارند آسانسورها از لحاظ ایمنی مکان‌ هایی بسته و به طور معمول کم نور هستند و لازم است تا روشنایی مناسب داخل چاه آسانسور تامین شود. به منظور کنترل چراغ تونلی داخل چاه آسانسور، یک کلید تبدیل در موتورخانه و کلید دیگر در پایین‌ ترین طبقه و در جای مطمئنی به دور از دسترس عموم مردم، قرار می‌گیرد. چراغ تونلی آسانسور لازم است حداقل روشنایی ۵۰ لوکس داشته باشد و در فاصله نیم متری از کف و سقف چاله نصب شود. تغذیه روشنایی آسانسور، حتماً باید از تغذیه موتورخانه آسانسور جدا باشد تا در هنگام بروز حادثه و قطع برق موتورخانه، فضای داخل آسانسور روشن بماند.

چراغ‌ های تونلی دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  1.  تولید نور متقارن
  2. طول عمر بالا و به‌صرفه
  3. مصرف انرژی کم
  4. بازدهی و راندمان بالای این چراغ‌ها
  5. استفاده از فلز آلومینیوم در ساخت آن‌ها
  6. دارای روکش پلاستیکی پلی کربنات
  7. مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت
  8. مقاوم در برابر فشارهای احتمالی محیطی
  9. عدم تولید اشعه‌های مضر مانند مادون‌قرمز و اشعه فرابنفش

طریقه نصب چراغ تونلی آسانسور چگونه است؟

برای آشنایی با روش نصب چراغ تونلی آسانسور، باید ابتدا مشخص کنیم که چراغ‌ های نصب شده برای طبقه همکف برق خود را از کجا تامین می‌ کنند. به همین منظور سرویسکاران توصیه می‌ کنند که نصب چراغ تونلی آسانسور را بر اساس مراحل زیر انجام دهید.

  • دسته بندی هر گروه از چراغ‌ها را در یک دسته سرخط 
  • اتصال هر سرخط به یکی از فیوزهای تابلوی مشاعات 
  • قرار دادن چراغ‌های درون پارکینگ و حیاط در یک سرخط، دقت کنید که چراغ‌های یک سرخط نباید بیشتر از 12 عدد باشند، در غیر این صورت باید در دو سرخط تقسیم شوند
  • قرار دادن چراغ‌های داخل انباری در یک سرخط 
  • اتصال چراغ تونلی آسانسور به یکی از فیوزهای تابلو قدرت مختص آسانسور 
  • قرار دادن چراغ‌های سقفی و چراغ‌های اضطراری در یک سرخط

نکاتی در مورد چراغ تونلی:

  • قطع کلید سه فاز نباید باعث قطع شدن چراغ تونلی داخل چاهک آسانسور و چراغ موتورخانه گردد و سر خط روشنایی آن ها بایستی از هم جدا باشد.
  • وجود حداقل یک پریز برق در موتورخانه آسانسور الزامی است.
  •  برای تمام روشنایی ها در چاله آسانسور و اتاقک موتورخانه باید از ۳ رشته سیم نمره ۱٫۵ استفاده کنید.
  •  استفاده از چراغ تونلی آسانسور برای روشنایی چاهک و یا موتورخانه الزامی است.

ساختار چراغ تونلی آسانسور:

چراغ‌ های تونلی چه ویژگی هایی دارند چراغ تونلی دارای ساختاری متفاوت نسبت به گذشته است، البته این تفاوت بسیار جزئی است. در گذشته برای روشن کردن این چراغ از کلید تبدیل استفاده می‌کردند. امروزه برای روشن کردن این چراغ از یک کلید یک پل استفاده می‌شود. این کلید در اتاقک موتورخانه قرار دارد و تعمیرکاران و سرویسکاران آسانسور به راحتی به آن دسترسی دارند. به همین علت تعمیرکار و سرویسکار آسانسور مجبور نیستند که برای خاموش و روشن کردن این چراغ به بالای پشت بام مراجعه کنند.

چراغ تونلی آسانسور برای راه پله‌ها در سقف هر پاگرد از راه پله‌ها نصب می‌ شود، روشن شدن این چراغ‌ها با استفاده از شستی و رله زماندار امکان پذیر است. باکس رله زماندار و شستی آسانسور مرغوب

 در قسمت ورودی راه پله نصب می‌شود. چراغ نیز در سقف پاگرد پله‌ها نصب می‌شود. همچنین برای هر طبقه ساختمان در بخش پاگرد آن نیز یک چراغ اضطراری برای زمان قطعی برق متصل می‌شود.

چراغ از نوع سرپیچ دار

این مدل از چراغها از یک نوع سرپیچ با جنس سرامیکی E27 برخوردار بوده که دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به حرارت لامپ می باشد. داخل این چراغها معمولا لامپ های رشته ای 100 وات و یا 60 وات کم مصرف استفاده می شود. بدنه این نوع از چراغها از جنس آلومینیوم دایکا بوده که مقاومت بسیار بالایی دارد. این لامپ ها با روشنایی بسیار مطلوبی که دارند می توانند تمام محیط هارا به خوبی روشن نمایند.

چراغ تونلی از نوع LED

درون این نوع از چراغهای داخل تونل بجای سرپیچ از LED استفاده شده است که در نتیجه نور تولیدی آن بسیار بیشتر از لامپ های ساده خواهد بود. شما باید در هنگام استفاده از این نوع چراغها دقت زیادی داشته باشید تا از نظر ضربه و یا برخورد آب با آن آسیب نبیند.

اما این نوع لامپ های حتما باید به صورت ضد ضربه باشند تا در صورت برخورد لرزش عبور قطار ها از درون تونل، آسیبی به آن نرسد. اما به صورت کلی این نوع چراغها به دلیل کم مصرف بودن، نوردهی بالا و سازگار بودن با محیط زیست نسبت به تمامی چراغ های دیگر برتری دارد.

بیشتر بخوانید: چراغ تونلی ال ای دی چیست؟

چراغ از نوع آسانسوری

درون آسانسور ها همیشه بسیار تاریک و بسته است. و حتما باید از چراغهای داخل تونل برای آسانسور استفاده کنیم تا در مواقع ضروری با کمبود نور مواجه نشویم.

همچنین حتما باید برق مصرفی موتور خانه ی مربوط به آسانسور با برق دیگر جای ساختمان متفاوت باشد. معمولا برای کنترل این چراغ موجود در تونل آسانسور دو کلید تعبیه می شود، یکی در پایین ترین نقطه از طبقات و دیگری در مرتفع ترین نقطه ساختمان.

چراغ از نوع الکترو پروتون

این نوع چراغها از تکنولوژی بسیار جدیدی برخوردار است که از متریالی با بالاترین کیفیت برای ساخت این چراغ ها ساخته شده است. این مدل چراغها عموما در پشت بام خانه ها، حمام، راه پله ها، باغ ها و… استفاده می شود.

 

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .