مقایسه انواع سرپیچ چراغ‌ سنسوردار


مقایسه انواع سرپیچ چراغ‌ سنسوردار شاید از خود بپرسید که چه تفاوتی بین سرپیچ پلاستیکی و سرپیچ سرامیکی چراغ سنسوردار وجود دارد؟

سرپیچ‌های پلاستیکی مقاومت پایینی نسبت به گرما و حرارت دارند. از طرفی لامپ‌های رشته‌ای حرارت بالایی تولید می کنند. بنابراین، احتمال دارد سرپیچ بسوزد و یا آتش بگیرد. به همین دلیل است که استفاده از لامپ رشته‌ای در سرپیچ پلاستیکی معمولا توصیه نمی‌شود.

اما سرپیچ‌های سرامیکی در مقایسه با سرپیچ‌های پلاستیکی، مقاومت بیشتری نسبت به گرما و حرارت دارند. به همین دلیل، اگر یک لامپ رشته‌ای در آن بسته شود یا لامپ برای مدتی طولانی روشن بماند، هیچ مشکلی در عملکرد چراغ به وجود نخواهد آمد.

نکته: به‌طور کلی، استفاده از لامپ‌های رشته‌ای در چراغ‌های سنسوردار توصیه نمی‌شود، دلیل این موضوع این است که این چراغ‌ها حرارت زیادی تولید می‌کنند، به همین دلیل، داخل لامپ را گرم می‌کنند و ممکن است عملکرد سنسور را مختل کنند. به علاوه، هدف استفاده از چراغ‌های سنسوردار هوشمند، صرفه‌جویی در مصرف برق است. اما استفاده از لامپ‌های رشته‌ای (التهابی) به دلیل مصرف برق بیشتر، کاملا با این موضوع در تضاد است. در جدول زیر نگاهی اجمالی به انواع سرپیچ‌ها و ویژگی‌های هر یک می‌اندازیم:

سیم‌ نیز یکی اجزای مهم تشکیل دهنده چراغ‌های سنسوردار است که در دو نوع افشان (رشته‌ای) و استخوانی وجود دارند. در ادامه به مقایسه آن‌ها خواهیم  پرداخت.

سیم‌های افشان

سیم‌های افشان به دلیل اینکه حاوی چندین رشته سیم هستند، احتمال قطعی پایین‌تری دارند، اما مونتاژ این سیم‌ها و نصب چراغ با استفاده از آن‌ها دشوار است. به علاوه، این سیم‌ها نسبت به سیم‌های استخوانی گران‌تر هستند.

سیم‌های استخوانی

سیم‌های استخوانی در مقایسه با سیم‌های افشان، احتمال قطعی بیشتری دارند. زیرا این سیم‌ها از یک تک رشته تشکیل شده‌اند و اگر این تک رشته قطع شود، چراغ خاموش خواهد شد. اما با این وجود، نصب سیم‌های استخوانی در مقایسه با سیم‌های افشان، ساده‌تر و راحت‌تر است و البته قیمت کمتر هم دارند. معمولاً سایز سیم‌های استخوانی استفاده شده در چراغ‌های سنسوردار 1×0.5mm² است. البته ضخامت این سیم‌ها اهمیت چندانی ندارد، زیرا جریان عبوری از این سیم‌ها بسیار ناچیز است.

پوکه یا قوطی سنسور شامل چهار قسمت می‌شود:

  1. محفظه
  2. پایه
  3. دسته ولوم
  4. دری

جنس پوکه

برخی از پوکه‌ها دارای جنس ABS و برخی از آن‌ها جنس هایم پک هستند.

از کدام نوع پوکه در چراغ سنسوردار استفاده کنیم؟

پوکه ABS  : با توجه به اینکه پوکه ABS نسبت به عبور حرارت مقاومت بیشتری دارد، استفاده از این پوکه ها توصیه می‌شود.

پوکه هایم پک : استفاده از پوکه هایم پک در صورتی قابل قبول است که در عملکرد سنسورهای PIR اختلالی به وجود نیاورد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سرپیچ لامپ

چراغ سنسوردار چیست؟

مقایسه انواع سرپیچ چراغ‌ سنسوردار چراغ سنسوردار به صورتی است که با حضور فرد در مکان روشن و در غیر این صورت خاموش می ماند. سنسور های استفاده شده در این چراغ ها مدل های مختلفی دارند و برای روشنایی محیط، عکس العمل های متفاوتی ارائه می دهند. در واقع این سنسور ها در دسته سنسور های RIP قرار دارند و عملکرد آن ها براساس گرمای محیط است. در ساختار چراغ سنسوردار علاوه بر سنسور، از فتوسل هم استفاده شده است که چراغ ها را به گرما و نور محیط حساس می کند. در صورت نیاز به تغییر تنظیمات این چراغ ها می توانید از دو ولومی که روی آن قرار دارد، استفاده کنید.

انواع چراغ سنسوردار

چراغ سقفی سنسوردار طلقی

این چراغ معمولا در سقف نصب می شود و برای روشنایی مکان های مختلفی از جمله راه پله ها کاربرد دارد. جنس و متریال استفاده شده در چراغ سقفی سنسوردار طلقی، پلاستیک و طلق است و روشن شدن آن با حرکت افراد در محدوده دید سنسور در حدود ۳۶۰ درجه سانتی گراد خواهد بود.

چراغ سنسوردار سقفی فلزشیشه

برای ساخت این چراغ از فلز شیشه که بدنه ای آهنی با پوشش رنگ الکترواستاتیک است، استفاده می شود. بدنه این چراغ ضد زنگ است و با حبابی شیشه ای تولید می شود که برای آن ها دو عدد سرپیچ E27 و چینی در نظر گرفته شده است. این چراغ قابلیت تنظیم زمان و شدت نور دارد و سنسور های آن با محدوده عملکردی ۲۰ سانت تا ۱۲ متر حساس هستند. همچنین از زیبایی ظاهری برخوردارند و دوام و ماندگاری خوبی دارند و در پارکینگ ها و راه پله ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چراغ سنسوردار دیواری

کفی این چراغ ها از جنس فلز پوشیده با رنگ الکترواستاتیک است که خاصیت ضد چربی و ضد غبار دارد. روشنایی چراغ سنسوردار دیواری با کوچک ترین حرکت فرد صورت می گیرد و روی دیوار نصب می شود.

مزایای چراغ سنسوردار

  • افزایش ضریب امنیتی
  • کاهش هزینه ها در مصرف برق با استفاده از روشنایی موضعی
  • کاهش انتقال آلودگی با زدن مداوم کلید های برق
  • کاهش هزینه ها با برداشتن سیم مصرفی و عدم استفاده از تایمر و شاسی تایمر
  • افزایش عمر سیستم برق ساختمان ها و لامپ ها
  • دسترسی راحت و آسان
  • تامین روشنایی هوشمند در مکان هایی از جمله پارکینگ، انبار، راه پله و…

مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .