چگونه خودمان لامپ رشد گیاه بسازیم

چگونه لامپ رشد گیاه بسازیم

فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب لامپ رشد گیاه و روش ساخت آن


آموزش ساخت لامپ رشد گیاه با وسایل ساده

لامپ رشد گیاه، مجموعه تجهیزاتی است که نور مورد نیاز رشد گیاه را به صورت مصنوعی تامین می‌کند تا گیاه با سرعت بیشتری رشد کند. از آنجایی که لامپ رشد گیاه باعث تغییر و تسریع روال طبیعی رشد گیاه می‌شود اگر هزینه زیادی صرف راه‌اندازی این لامپ‌ها کنید اما ندانید روش درست استفاده از آنها چطور است نتیجه نمی‌گیرید. پس یک لامپ رشد گیاه کوچک که تنها با 32 لامپ کوچک کار می‌کند می‌تواند بهتر باشد. ابهامات زیادی درباره این باره وجود دارد مثلا اینکه چقدر باید برای ساخت لامپ رشد گیاه هزینه کنیم؟! هرقدر که بودجه تان اجازه می‌دهد.

 

لامپ فلوئورسنت یا LED ؟

درباره اینکه لامپ‌های فلوئورسنت معمولی بهتر هستند یا لامپ‌های ال‌ای‌دی باید چند مورد را در نظر بگیرید:

  • اولین مورد، قیمت است. بدیهی است که استفاده از ال‌ای‌دی در لامپ پروش گیاه هزینه بیشتری به همراه دارد.
  • میزان تاثیرگذاری ال ای دی ها خیلی بیشتر است و می‌توانند نور زیادتری نسبت به لامپ‌های معمولی منتشر کنند.
  • لامپ‌های ال ای دی بازده بهتری دارند چرا که حباب‌های آنها کوچک‌تر است. آنها از دیودهای پخش‌کننده نور تشکیل شده‌اند که نور بیشتری تولید می‌کنند و میزان هدر رفت انرژی کمی دارند.
  • از نظر امن بودن نیز لامپ‌های فلوئورسنت امن هستند اما سرعت خرابی و از‌کار‌افتادن آنها بیشتر از ال‌ای‌دی است. بعلاوه باید مراقب باشید که نشکنند زیرا گاز درون آنها سمی است. البته این مسئله به نحوه رفتار شما با ابزار و لامپ‌ها نیز بستگی دارد. هر قدر بهتر از لامپ پرورش گیاه نگهداری کنید بیشتر کار می‌کند.
  • بخاطر داشته باشید لامپ‌ها با هم متفاوتند. دمای رنگ یک لامپ فاکتور مهمی است و به کلوین بیان می‌شود. برای یک لامپ رشد گیاه به منظور رشد‌کردن دانه‌ها به لامپی با دمای رنگ 6500 کلوین نیاز داریم. این رنگ نور، آبی رنگ و شبیه رنگ روز است. دانه‌ها نیز برای رشد نیاز به نوری شبیه نور روز دارند تا انرژی مورد نیاز برای رشدشان را تولید کنند.
  • فاکتور مهم بعدی لومن است که نشان‌دهنده میزان روشنایی تولید شده است. هر قدر میزان لومن یک لامپ بیشتر باشد انرژی بیشتری برای رشد گیاه تولید می‌کند. میزان لومن و مدتی که طول میکشد تا گیاه رشد کند با هم نسبت مستقیم دارند.
  • فاکتور بعدی، فاصله منبع نوری از گیاه است. اگر لامپ پرورش گیاه در فاصله خیلی بالا نصب شود نور کافی برای رشد به گیاه نمی‌رسد. هر قدر لامپ به گیاهان نزدیک‌تر باشد نتیجه بهتری بدست می‌آید.

 

لامپ رشد گیاه لنز دار

به‌خاطر داشته باشید دیودهای ساطع‌کننده نور در اصل ترانسفورماتورهای الکتریکی هستند که در یک لایه رزینی پلاستیکی شفاف قرار گرفته‌اند و مثل یک لنز عمل می‌کنند. این لنز ممکن است نور را پخش یا متمرکز کند. با گذاشتن لنز ثانویه در هنگام ساخت لامپ رشد گیاه لنز دار می‌توانید این رویه را به دلخواهتان تغییر دهید. معمولا لنزهایی که نور را پخش می‌کنند باعث کاهش بازده نور در پرورش گیاه می‌شوند. اما لنز‌هایی که نور را متمرکز می‌کنند باعث می‌شوند چگالی نور بالا رود که برای رشد گیاه بهتر است. اگر میخواهید نور متمرکز تر یا متراکم‌تری داشته باشید می‌توانید از لامپ رشد گیاه لنز دار استفاده کنید.

یک روش ساده برای ساخت لامپ رشد گیاه با ال ای دی

در این روش از نوری که NASA (سازمان فضایی آمریکا) برای پرورش کاهو استفاده کرده الهام گرفتیم. این نور با LED های قرمز و آبی ساخته میشود. البته LED‌های قرمز ناسا بین 640 تا 660 نانومتر و LED‌های آبی بین 440 تا 465 نانومتر طول‌موج دارند که کمی بیشتر از LED‌های رایج بازار است.

برای ساخت آن به موارد زیر نیاز دارید:

    • 40 عدد LED قرمز
    • 16 عدد LED آبی
    • 20 عدد مقاومت 56‌اهمی
    • 16 عدد مقاومت 100‌اهمی
    • دو برد مدار 5 در 7 سانتی‌متری
    • کابل USB
    • شارژر USB (هر منبع توانی با 5‌ولت و بیش از 720 مگا‌آمپر)
    • سیم

 

ابزارهای لازم برای ساخت لامپ رشد گیاه

 

به لحیم، هویه و سیم‌چین و دم‌باریک هم نیاز دارید. مدار به وسیله ماژول‌ها ساخته می‌شود و هر بورد مدار دو ماژول دارد که مجموعا در این پروژه چهار ماژول داریم. شما می‌توانید به دلخواه خودتان این تعداد را افزایش دهید.

 

طریقه ساخت لامپ رشد گیاه

هر ماژول 14 عدد LED قرمز و 4 تا آبی دارد. دو LED قرمز به صورت سری با یک مقاومت 56 اهمی قرار می‌گیرند. LED‌های آبی به خازن 100 اهمی متصل می‌شوند. پنج جفت قرمز به صورت یک درمیان با 4 تا آبی بسته می‌شوند. جریان 180 میلی‌آمپری هم نیاز است که همه چهار ماژول 720 میلی‌آمپر جریان دارند.

 

نحوه نصب ال ای دی قرمز و آبی به همراه مقاومت ها روی بورد

 

همه اجزا را طبق دیاگرام لحیم کنید. سپس مقداری لید به همه آندها اضافه کرده و کاتدهای مشترک را به‌هم وصل کنید. کابل USB را باز کرده و خطوط داده و محافظ را جدا کنید. خطوط داده سبز و سفید هستند. برای جلوگیری از اتصالی، این کابل را با طول‌های مختلفی برش دهید. سیم قرمز USB را به طرف مثبت روی برد لحیم کنید. سپس سیم مشکی را به طرف منفی بزنید. سپس چراغ‌ها را آزمایش کنید. اگر LED ها روشن نشدند سیم‌کشی و لحیم‌کاری خود را بررسی کنید.

 

نحوه لحیم کردن خازن ها و مقاومت ها

سخن پایانی

ساخت لامپ رشد گیاه می‌تواند به روش‌های متفاوتی انجام شود. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید علاوه بر فاکتورهای فنی باید گیاه مورد نظر و میزان نیاز آن به نور و نوع نوری که  نیاز دارد را هم در‌نظر داشته باشید. همه گیاهان از نورهای مشابهی برای رشد استفاده نمی‌کنند. به نظر می‌رسد ساخت لامپ رشد گیاه با لامپ‌های ال‌ای‌دی بازده بیشتری نسبت به دیگر لامپ‌ها دارد چرا که نور را به صورت متمرکز با روشنایی و قدرت بالا منتشر می‌کند. همچنین لامپ رشد گیاه لنز دار نیز می‌تواند در تنظیم بهتر نور مورد نیاز کمک کند.

 

 

جهت خرید لامپ رشد گیاه و یا سایر محصولات بازرگانی کارلوکس، با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید

برای مشاهده محصولات، صفحه اینستاگرام کارلوکس را بازدید فرمایید.

آموزش

ال ای دیچراغچراغ ال ای دیلامپلامپ LED

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .